bodylab blog

Dit is het beste moment voor een eiwitshake

4.06.2018

Eiwitten zijn essentiële bouwstenen die we nodig hebben voor ons lichaam. Wanneer je het maximale uit je spiergroei wilt halen, kan je het beste het aantal gram eiwitten per maaltijd ongeveer hetzelfde te houden. Op deze manier krijg je gedurende de dag genoeg en goed verdeeld eiwitten binnen. Maar betekent dit dan dat er nog wel momenten zijn waarop je het beste een eiwitshake of een andere vorm van eiwitten kunt nemen? Ja, die zijn er en wij leggen ze vandaag aan je uit! 

Voor het sporten
Voor het sporten is het niet persé nodig om eiwitten binnen te krijgen. Veel mensen trainen s’avonds na het eten en dan heb je waarschijnlijk tijdens het diner al voldoende eiwitten binnen gekregen. Een extra hoeveelheid voor het trainen is dan ook overbodig. Op het moment dat je s’morgens traint, is het wel verstandig om voor het sporten (als ontbijt bijvoorbeeld) een eiwitshake te nemen. In de ochtend heb je namelijk voor lange tijd (de gehele nacht) geen eiwitten binnen gekregen. Je kunt dan ook het beste kiezen voor snelle eiwitten bij je ontbijt. Kies bijvoorbeeld voor een smoothie met wat fruit, havermout en een whey eiwitshake.

Tijden het trainen
BCAA staat voor Branch Chained Amino Acids. In het Nederlands betekent dit keten gebonden aminozuren. Wanneer je eiwitten eet worden deze in het lichaam afgebroken tot aminozuren. Er bestaan 22 verschillende soorten aminozuren, waarvan ons lichaam er 9 niet zelf kan aanmaken. Deze kunnen we dan ook alleen via voeding binnen krijgen. BCAA’s bestaan uit 3 soorten aminozuren, dit zijn drie van de negen aminozuren die ons lichaam niet zelf kan aanmaken. Het gaat hierbij om de animozuren: Leucine, Isoleucine en Valine. Deze drie zorgen samen voor een directe opname in het lichaam en worden daarom veel gebruikt tijdens het trainen.

man met een eiwitshake

Na het sporten
Tijdens het sporten treedt er spierschade op. Voor het herstel en de groei van de spieren, zijn eiwitten belangrijk. Eiwitten ondersteunen namelijk snel herstel van de spieren na de training. Daarnaast bevorderen deze spiergroei (bij sport). Wanneer je sport, raakt je eiwitvoorraad ook leeg en daarom is het belangrijk om na het sporten deze voorraad zo snel mogelijk weer aan te vullen. Om te zorgen dat dit zo snel mogelijk gebeurd is het verstandig om te kiezen voor snelle eiwitten. Kies daarom voor een whey eiwitshake. Behalve snelle eiwitten zijn snelle koolhydraten ook belangrijk na het sporten. Je kunt bijvoorbeeld kiezen om na het trainen een whey shake met een banaan te nemen.

Voor het slapen
Wanneer je aan het slapen bent is je lichaam eigenlijk aan het ‘vasten’. Het krijgt namelijk voor een langere periode geen voedingstoffen binnen. Toch is het voor je spieren belangrijk om gedurende deze periode eiwitten binnen te krijgen. Op deze manier kunnen je spieren namelijk herstellen en groeien na de training (eiwit). Het is daarom verstandig om voor het slapen een caseïne shake te nemen. Deze eiwitsoort bevat langzame eiwitten en zijn daarom perfect voordat je gaat slapen, omdat ze langzaam worden opgenomen in het lichaam.

New call-to-action

Topics: Alle artikelen, Supplementen

Written by Team Bodylab

Bodylab is specialist op het gebied van sportvoeding in de Benelux. We werken enkel met professionals en deze webshop is ontstaan uit de jarenlange ervaring die we hebben opgedaan op het gebied van training en sportvoeding.
Find me on: